Koncert Milenijny Placido Domingo.

Zleceniodawca:
Gmina Wrocław.

Opis projektu:

Rok 2000 był dla Wrocławia rokiem szczególnym – miasto obchodziło Millenium swego powstania. Z tej okazji, z myślą o godnym finale obchodów jubileuszu, władze Wrocławia podjęły rozmowy z kilkoma agencjami artystycznymi na temat organizacji koncertu milenijnego. Media Consulting Agency wspólnie z warszawską agencją Viva Art Music przedstawiły – jak się później okazało – najciekawszą i najrozsądniejszą finansowo, popartą niebanalnym pakietem sponsorskim, koncepcję plenerowego koncertu Placido Domingo. Po zawarciu stosownej umowy z Miastem, dla współpracujących przy realizacji tego projektu firm: Media Consulting Agency i Viva Art Music rozpoczął się ponad czteromiesięczny etap przygotowania koncertu obejmujący niezbędne działania logistyczne, techniczne, finansowe, marketingowe, promocyjne i produkcyjne. Postawione przez władze Wrocławia warunki: koncert musiał być zorganizowany na wrocławskim rynku i jednocześnie koncert musiał być biletowany, w połączeniu z koniecznością zagwarantowania bezpośredniej transmisji telewizyjnej i internetowej oraz wymogami wynikającymi z ridera technicznego wykonawców i gwarancjami bezpieczeństwa publiczności oraz artystów postawiły przed producentami eventu nowe, nie realizowane dotąd we Wrocławiu w tej skali zadania. Po raz pierwszy w tysiącletniej historii Wrocławia rynek stał się bowiem wielką salą koncertową z imponujących rozmiarów sceną usytuowaną w południowo-zachodnim narożniku, przy przejściu na plac Solny, oraz widownią wypełnioną krzesłami i podzieloną na sektory.

Światowej sławy tenorowi Placido Domingo towarzyszyła Sinfonia Varsovia w poszerzonym, 90-osobowym składzie. Orkiestrę poprowadził Eugene Kohl, z którym Domingo pracuje od wielu lat. Oprócz tenora przed publicznością wystąpiła znana sopranistka Ana Maria Martinez.

„Koncert był rewelacyjny i mógł doprowadzić do prawdziwej euforii każdego miłośnika pięknego śpiewu. Domingo dał z siebie wszystko i jako wielki aktor, i jako znakomity śpiewak. Dysponować w wieku niemalże 60 lat tak wspaniałym głosem, gęstym, ciemnym, silnym, szerokim, swobodnym i ekspresyjnym, to naprawdę wielka sztuka. A przy tym inteligencja i muzyczne wyczucie porażające wprost w wykonaniu niełatwych nawet dla takiego Artysty utworów (patrz: aria Hermana z opery Czajkowskiego „Dama Pikowa” -bardzo rosyjska w stylu i absolutnie „nie do ugryzienia” dla Hiszpanów czy Włochów) powalały wprost na kolana. Ale zacznijmy od początku:
Pogoda była prawdziwie letnia. Upał, czyste niebo. Zabytkowy rynek we Wrocławiu przygotowany już niemalże na przyjęcie publiczności- śliczny i kolorowy. W jednym narożniku, przy przejściu na plac Solny usytuowana jest scena. Ekipa techniczna kończy właśnie dekorowanie jej kwiatami. Około  godziny 15 rozpoczęła się próba (wysłuchiwana przez autorkę tej relacji przy lodach w Cukierni na Rynku). Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Kohna nie potrzebowała właściwie tej próby- muzycy byli dobrze przygotowani. Ana Maria Martinez brzmiała  niczym mezzosopran próbując kawatinę Rozyny z ” Cyrulika Sewilskiego” Rossiniego. Jednym słowem – wspaniały aperitif przed jeszcze wspanialszą ucztą!!! O godzinie 19.00 Rynek był już niemal pełny. Choć podobno nie wszystkie bilety zostały sprzedane. Tłumaczyć można ten fakt bardzo kiepską reklamą koncertu w mediach a także, o dziwo, nieprzychylną atmosferą wokół koncertu jaką stworzyły wrocławskie media. Poszło, zdaje się, o to, że władze gminy Wrocław wydały za dużo pieniędzy na koncert. Także w przerwie koncertu pojawiła się reporterka Radia RMF FM nękająca widzów pytaniami w stylu „Czy sądzą państwo, że warto było wydać tyle pieniędzy na ten koncert?”. Pytanie godne raczej absolutnego ignoranta muzycznego, niż reporterki skądinąd dobrej rozgłośni radiowej.

Najwcześniej zapełniać zaczęły się oczywiście sektory ostatnie. Niektórzy wielbiciele talentu Domingo, aby zapewnić sobie jak najlepsze miejsce przybyli do wyznaczonych sektorów już po godzinie siedemnastej. Wkrótce po godzinie 19 zabrakło już drukowanych programów koncertu (w których nie ustrzeżono się błędów drukarskich!). Na niespełna kwadrans przed rozpoczęciem na umieszczonym przy scenie tele-bimie pokazany został krótki film przedstawiający historię i dzień dzisiejszy Wrocławia. Nie zapominajmy bowiem, że cały koncert zorganizowany został jako wydarzenie uświetniające program obchodów tysiąclecia Wrocławia. Trudno chyba sobie wyobrazić lepszą promocję gminy.”
(źródło: http://www.operomania.hg.pl/spiewacy/domingo002.html)

„59-letni Domingo znany jest z niesamowitych możliwości głosowych (w swoim repertuarze ma niemal wszystkie najsłynniejsze partie tenorowe) oraz równie wielkiej pracowitości i wytrzymałości. Zdarza mu się dawać po dwa koncerty dziennie, z czego jeden występ ma miejsce np. w Wiedniu, a drugi w Mediolanie. – Po zbyt intensywnych występach bywam zmęczony, ale jeśli ma się w sobie pasję i miłość do muzyki, to są one silniejsze od zmęczenia – powiedział „Dziennikowi” Placido Domingo. Artysta przyleciał wczoraj po południu do Wrocławia. W sobotę wystąpi, wraz z sopranistką Aną Martinez, na wrocławskim rynku; koncert będzie jednym z punktów obchodów 1000-lecia miasta. We Wrocławiu pojawił się pomiędzy spektaklem „Walkirii” w Bayreuth, a „Damą pikową” w Salzburgu. Kilka dni później leci do Los Angeles na kolejną edycję „Operali” – corocznego konkursu wokalnego, który artysta prowadzi od 1993 r. Można się więc tylko cieszyć, że artysta znalazł aż 3 dni na wizytę w Polsce. Wczoraj, tuż po przylocie do Wrocławia, Domingo spotkał się z dziennikarzami. Piątek będzie dniem wolnym; Domingo będzie zwiedzał miasto. W sobotę odbędą się próby i wieczorny 2-godzinny koncert. Podczas sobotniego koncertu wykonane zostaną fragmenty oper m.in. Pucciniego – „Dziewczyna z zachodu” i „Tosca”, Czajkowskiego – „Dama pikowa”, Lehara – „Kraina uśmiechu” i „Wesoła wdówka” i Verdiego – „Otello”. Artyście towarzyszyć będzie sopranistka z Puerto Rico, Ana Maria Martinez oraz Symfonia Varsovia. Dyrygować będzie amerykański dyrygent, w przeszłości m.in. akompaniator Marii Callas, Eugene Kohn. W czasie konferencji prasowej Domingo urzekł dziennikarzy otwartością i poczuciem humoru. Mówiąc o swej tytanicznej wręcz pracowitości i wytrzymałości powiedział „Dziennikowi”, że pracowitość jest pochodną pasji i miłości do muzyki. – Gdy ktoś kocha śpiew i ma w sobie pasję, to znajduje i siłę, i energię potrzebną do wykonywania koncertów. Owszem, bywam czasem zmęczony – przedwczoraj dałem bardzo wyczerpujący koncert, ale utratę sił rekompensuje mi sen – dzisiaj mam zamiar spać 12 godzin – stwierdził artysta. – Żeby utrzymać głos we właściwej formie, powinno się śpiewać raz na dwa, trzy dni. To byłby ideał – przyznał artysta, po czym dodał, że swoim rytmem pracy zaprzecza tej regule. Śpiewak wspominał też występy z polskimi artystami, m.in. Stefanią Toczyńską i Wiesławem Ochmanem, z którym przyjaźni się – no i oczywiście doskonale znam nagrania Jana Kiepury – dodał Domingo. Artysta przyznał przy tym, że w najbliższej edycji „Operali” wezmą udział również polscy młodzi wykonawcy. – Wykorzystuję każdą okazję, by pomagać młodym – oświadczył tenor.
(źródło: http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/2217814,niezmordowany-placido,id,t.html)

Program koncertu – 19 sierpnia 2000, godz. 19,30:

G. Puccini – aria Johnsona z op.”Dziewczyna z Zachodu” …Ch’ella mi creda… wyk. Placido Domindo
G. Rossini – kawatina Rosyny z op.”Cyrulik Sewilski” …Una voce poco fa… wyk. Ana Maria Martinez
F. Cilea – lament Federica z op. „Arlezjanka” …E la solita storia… wyk. Placido Domingo
Ch. Gounod – walc Julii z op. „Romeo i Julia” …Je veux vivre… wyk. Ana Maria Martinez
P. Czajkowski – arioso Hermana z op. „Dama Pikowa” …Prosti niebiesnoje soznanje… wyk. Placido Domingo
G. Verdi – Uwertura z opery „Moc przeznaczenia” wyk. Sinfonia Varsovia
G. Verdi – duet Otella i Desdemony z op. „Otello” …Gia nella notte densa… wyk. Placido Domingo i Ana Maria Martinez
G. Puccini – aria Cavaradossiego z op. „Tosca” …E lucevan le stelle… wyk. Placido Domingo
G. Puccini – aria Mimi z op. „Cyganeria” …Donte lieta usci… wyk. Ana Maria Martinez
F. Moreno Torroba – duet z zarzueli „Luisa Fernanda …En mi tierra extrema… wyk. Ana Maria Martinez i Placido Domingo
J. Gimenez – Intermezzo z zarzueli „La boda de Luis Alonso” wyk. Sinfonia Varsovia
P. Sorozabal …No puede ser…  wyk. Placido Domingo
P. Luna …D’Espana vengo… wyk. Ana Maria Martinez
F. Lehar – aria Su-Czonga z opt. „Kraina uśmiechu” …Dein ist mein ganzes Herz…  wyk. Placido Domingo
F. Lehar – duet Hanny i Daniłły z opt. „Wesoła Wdówka” …Lippen schweigen… wyk. Placido Domingo i Ana Maria Martinez

Bisy:
W. A. Mozart – duet Zerliny i Don Giovanniego z op. „Don Giovanni” …La ci darem la mano
G. Puccini – aria Lauretty z op. „Gianni Schicchi” …O mio babbino caro
A. Lara – Granada …Granada, tierra sonada por mi
L. Bernstein – duet Tonia i Marii z musicalu „West Side Story” …Tonight

José Plácido Domingo Embil (ur. 21 stycznia 1941 w Madrycie) – pochodzi z rodziny muzyków, która w 1950 przeniosła się do Meksyku. Rodzice byli śpiewakami w zarzuelach (rodzaj hiszpańskiej operetki), z którymi również występował. Studiował w mieście Meksyk i tam w 1961 debiutował w Operze Narodowej w roli Alfreda w „Traviacie” Verdiego. W 1962–1965 śpiewał w operze w Tel Awiwie. W 1966 rozpoczął międzynarodową karierę, śpiewając w czołowych teatrach operowych świata – Metropolitan Opera w Nowym Jorku, La Scala w Mediolanie i Covent Garden w Londynie.
Ma piękną, ciemną barwę głosu (tenor spinto) oraz wybitną technikę wokalną i aktorską. Wraz z Luciano Pavarottim uznany za najlepszego tenora przełomu wieków. Wybitne kreacje, szczególnie w operach Giuseppe Verdiego i Giacoma Pucciniego.
Jako dyrygent zadebiutował w sezonie 1973/74 w New York City Opera Traviatą Verdiego; następnie w Metropolitan Opera dyrygował Cyganerią i Toską Pucciniego oraz Romeo i Julią Gounoda.
W 1990 wraz z José Carrerasem i Luciano Pavarottim wystąpił w koncercie „Trzech tenorów” na otwarciu Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Rzymie.
W 1992 wystąpił po raz pierwszy w Polsce, w Zabrzu, w koncercie charytatywnym „Serce za serce”, zorganizowanym przez Fundację Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi. Od 1993 organizuje międzynarodowy konkurs wokalny Operalia, wspierający i promujący młode talenty śpiewacze. W 1996 objął stanowisko dyrektora artystycznego National Opera w Waszyngtonie, a od 2000 w Los Angeles Opera. Od kilku lat współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, za co uhonorowany został tytułem doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.

Zakres działań:
kooprodukcja koncertu (organizacja widowni),
obsługa PR,
obsługa sponsoringowa (strategia, analizy, raporty),
obsługa medialna (patronaty, reklama, produkcja spotów, media-plany, analizy),
kreacja i produkcja materiałów promocyjnych,
przygotowanie rejestracji live: audio (Program II PR) i telewizyjnej (TVP 2)

Data:
luty – wrzesień 2000

© 2024 Media Consulting Agency - Theme by Themefyre